Våra 5 bästa tips för att motverka skavsår

Det finns väl inget härligare än att ge sig ut i naturen och upptäcka lugnet, friheten och den friska luften. Men om det är något som kan dyka upp och förstöra en fantastisk vandring, så är det skavsår. Här kommer våra 5 bästa tips för att förebygga och lindra skavsår på fötterna.

  1. Gå in dina skor i god tid
    Ett nybörjarmisstag när man ska ut på en längre vandring, är att köpa nya skor dagarna innan. Dina fötter och dina skor måste få en chans att lära känna varandra innan det är dags att ge sig ut på en längre tur. Ha inte för bråttom med nya skor utan börja långsamt att gå in skorna inomhus. Gå sedan längre promenader ute och öka distanserna succesivt, så att skorna hinner mjukas upp och forma sig efter dina fötter innan det är dags för en längre vandring
  2. Skavsårsplåster eller tejp – i förebyggande syfte
    Ett bra tips är att skydda de utsatta delarna av fötterna i förebyggande syfte. Använd skavsårsplåster eller en elastisk skavsårstejp som lägger sig som ett skyddande lager och förebygger skavsår.
  3. Håll fötterna torra & rena
    Torra fötter är glada fötter! Om du blir fuktig om fötterna, byt genast strumpor och se till att fötterna hunnit torka upp innan du fortsätter vidare. Se över insidan av skorna med jämna mellanrum så det inte samlats smuts, barr m.m. i skorna, som kan ligga och skava.
  4. Använd dubbla strumpor, i bra material
    Ha en tunnare strumpa närmast foten, gärna en modell i syntetmaterial som transporterar bort fukten. Ull är ett bra material att ha som ytterstrumpa och motverkar dessutom dålig lukt. Dubbla strumpor minskar friktionen mellan huden och skon vilket i sig minskar risken för skavsår.
  5. Pausa mellan varven!
    Ta regelbundna pauser och lufta fötterna. Passa gärna på att stretcha fötterna och vila en stund. Ha med dig extra strumpor och byt varje gång du pausar, oavsett om fötterna känns fuktiga eller ej. Ha med en säkerhetsnål som du kan fästa på ryggsäcken, där du låter de använda strumporna luftas.

Är du en av dom som njuter av tempot, kanske i kombination med ett par gåstavar? Eller är du kanske en av dom som strövar långsamt utanför stigen, med en svampkorg över armen? Oavsett – ut och njut, den 11/9 är det vandringens dag!