01 jan 2022

Sätt upp realistiska mål för 2022

Vi är övertygade om att 2022 blir ett nytt år med nya möjligheter, ny energi och massa träningsglädje! Men för att må bra krävs inte bara träning. Det är också viktigt att ha balans i tillvaron när det gäller sömn, kost, positiv påfyllning och familj. Nedan har vi listat våra åtta bästa tips för att komma igång – både när det gäller träning och livet i helhet.

1. Mål istället för löften

Det är lätt att känna sig besviken när man inte lyckats hålla ett löfte. Tänk i stället på det du vill uppnå i form av mål. Vart vill du komma och vad behöver du göra för att nå dit? Finns det något som kan hindra dig på vägen? Ge dig själv förutsättningarna för att nå dina mål och klappa dig själv på axeln varje gång du gjort något i rätt riktning.

2. Tänk på helheten

 Många tänker att det nya året innebär att ta tag i träningen, men försök att tänka på helheten där träning också ingår. För att må bra krävs balans, god sömn, bra kost, påfyllning av sådant du mår bra av. Skriv gärna en lista på sådant som får dig att må bra!

 3. Tänk realistiskt

Att sätta upp för höga mål kan leda till en känsla av misslyckande. Försök i stället att sätta upp realistiska mål i förhållande till dina förutsättningar, livssituation och din träningsform.

4. Välj en träningsform du tycker om

Det är viktigt att välja en träningsform som du tycker om, annars är det lätt att det inte blir någon träning alls. Tänk inte så mycket på effektivitet, utan huvudsaken är att du är fysiskt aktiv. Då kommer resultaten av sig själv.

5. Träna tillsammans

Om du har svårt att motivera dig kan det vara bra att ha en träningspartner. Det är ofta roligt och motiverande att träna tillsammans, och dessutom svårare att strunta i träningen om du har bestämt med någon annan.

 6. Kallbada

Att kallbada har en hälsofrämjande effekt på många olika plan. På längre sikt kan regelbundna kallbad bland annat sänka blodtrycket över tid. Det kan lindra värk och smärta och minska stress.

 7. Planera maten

Det är ofta under stress och press som vi väljer snabba och enkla lösningar som är mindre bra för hälsan på sikt. Se till att planera både inköp och matlagning väl. Med god planering kan du äta både gott och hälsosamt.

8. Utvärdera

Efter varje vecka kan det vara klokt att göra en utvärdering. Vad har fungerat bra? Vilka utmaningar har jag stött på? Vad kan jag göra för att underlätta för mig själv framöver?

Nu hoppas vi på ett riktigt bra 2022 med mycket inspiration och nya möjligheter!