23 apr 2020

Sara Christiansson tipsar – Så kommer du ur din träningssvacka!

Att börja träna är lätt men att hålla uppe motivationen och träna kontinuerligt är en helt annan sak.
Oavsett om man är motionär eller elitidrottare så kommer man med all sannolikhet någon gång hamna i en svacka eller känna motivationsbrist. 

Sara Christiansson, Sauconys Ambassadör och SM-medaljör 2019 i 1500m och 5000m är van vid svackor och känslor som går upp och ner och vet hurman tar sig ur det. För henne är det viktigt att tänka att det viktigaste är att passet genomförs på bästa möjliga sätt utifrån dagens förutsättningar. För oavsett vad det är för väder ute och om du har haft en dålig dag på jobbet eller i skolan så är känslan efter ett bra pass alltid lika härlig! Hon ger här sina bästa tips för hur man håller uppe motivationen under en längre period.

• Stressa inte igång med träning. Oavsett om du är skadad eller har motivationsbris så stressa inte med din träning. Lyssna på kroppen och tar en extra vilodag om känslan i kroppen inte är bra.

Variera din träningsmiljö. Jag själv brukar dessutom försöka att träna i olika slags miljöer och har inom min träningsgrupp möjlighet att träna med både killar och tjejer,  och får på så vis ny inspiration och drivkraft.

Sätt upp både kort- och långsiktiga mål. Genom att ha på kortsiktiga och långsiktiga mål kan man även se hur långt man faktiskt har kommit och få lite ny motivation.

Träningsplanera. Jag skulle även rekommendera att man gör en övergripande träningsplanering inför varje vecka, detta för att planera in träningen i sin vardag. Tränings-planeringen bör innehålla lite olika slags pass, vilket resulterar till att träningen blir roligare och mer varierad. Jag brukar själv planera min träning veckovis tillsammans med min tränare Per och den brukar innehålla allt ifrån distanspass, intervaller, tröskel, styrka och ett alternativt pass exempelvis crosstrainer.

Alla pass behöver inte vara tuffa. Som motionär är det viktigt att komma ihåg att inte varje pass behöver vara tufft, utan en del av passen bör vara lite lugnare för att du ska få en aktiv återhämtning.