16 mar 2020

5 tips för bättre återhämtning

Visst känns det skönt att ta ut sig rejält under ett träningspass. Känslan att slå sitt rekord under löprundan eller att lyfta den där vikten du inte tidigare orkat är fantastisk. Att träna regelbundet, äta rätt kost och bättra på tekniken är viktiga delar för att förbättra din prestation. Men kanske viktigast av allt är att ge kroppen den återhämtning den behöver för att bygga muskler och undvika skador. Här kommer våra fem bästa tips för bättre återhämtning.

  • Sov ordentligt.
    Det är bara när du sover som musklerna faktiskt återhämtar sig helt och hållet. Vill du få starkare muskler och bättre löptider är det alltså en bra idé att börja räkna mer får än repetitioner. Ett tips för att få bättre sömnvanor är att börja med att mäta och analysera din sömn.

 

  • Ät ordentligt.
    Det vill säga, hoppa inte över viktiga måltider. Se till så att du har frukt eller annat mellanmål med dig så du inte tar till sockret när du är hungrig och stressad. Det är också viktigt att äta regelbundet för bästa resultat.

 

  • Planera in ett återhämtningspass.
    Att utföra ett återhämtningspass under din vilodag är ett väldigt effektivt sätt för kroppen att återhämta sig. Ett sådant pass kan till exempel gå ut på att gå en rask promenad, simma i lugnare tempo eller ett styrketräningspass med lätta vikter.

 

  • Unna dig en massage.
    Det behöver inte vara någon dyr spabehandling, utan det kan räcka med att få en massage av en partner eller vän. Kroppsberöring har en positiv påverkan på oss och gör att du släpper fysiska spänningar.

 

  • Använd en pulsklocka.
    För att hålla koll på din återhämtningsstatus och beräkna hur lång tid du behöver för att återhämta dig kan du använda en pulsklocka. Detta hjälper dig att hitta balansen mellan träning och återhämtning, vilket är viktigt för att du ska kunna förbättra din prestation och uppnå dina träningsmål.

 

I vårt sortiment hittar du flera modeller av pulsklockan Polar. Välkommen in till butik så berättar vi mer.