21 jan 2020

Vilken träningsmaskin ska jag välja?

Nytt år och nya möjligheter. Går du i tankarna om att komma igång och träna men vill ha mer träningsmöjligheten hemma? Då kanske du ska funderar på att köpa en hemmaträningsmaskin. I den kategorin finns det ett stort utbud och det kanske inte alltid är så lätt  att veta vad man ska tänka på för att hitta rätt. Tillsammans med Abilica ger vi dig här tips och råd för vad du ska tänka på när du väljer hemmaträningsmaskin.

MOTIONSCYKEL
Motionscykeln är den produkt som historiskt sett är mest kopplad till att träna hemma. Alla har erfarenhet av att cykla, och många tycker det är enklare att komma igång med en aktivitet som man kan. Men för att få den bästa cykelupplevelsen inomhus är det några grundelement som man bör känna till. Det är viktigt att sitta rätt när man ska cykla. Kontrollera att alla inställningar som är möjliga på motionscykeln ger dig optimal sittställning.

Vikten på svänghjulet är viktig utifrån vilken typ av träning du vill göra. Ska du sitta och trampa långa stunder kan du klara dig med ett svänghjul som väger mellan 4–6 kg. Önskar du hårt motstånd eller vill köra snabba intervall kan det hända att du behöver ett svänghjul som väger mellan 6–20 kg.
På displayen kan du läsa av olika värden som ger dig information om hur träningen går. Detta kan vara puls, tid, längd, effekt osv. Du kan som regel även göra en del val för träningen.

SPINNINGCYKEL VS MOTIONSCYKEL
Den största skillnaden mellan de olika cyklarna är att en spinningcykel är tillverkad för hårdare träning. En motionscykel är tillverkad för lite lättare träning såsom uppvärmning eller rehab. På detta sätt får du bättre träningseffekt med en spinningcykel. En spinningcykel kommer också att tåla mer användning än en motionscykel.

 

LÖPBAND
När man springer på ett löpband springer man på ett band som roterar i motsatt riktning, i samma hastighet som man springer, vilket innebär att kroppen är stilla när man springer. Löpbandet kan justeras uppåt och neråt. Generellt sett innebär löpning ganska stor belastning på leder och knän. Det är därför viktigt att löpbandet har bra dämpning för att klara att ta upp stötarna varje gång man sätter ner fötterna. Dämpningen varierar väldigt mycket mellan olika löpband.

Det är motorn som driver runt löpbandet och det är viktigt att den är tillräckligt stark för att kunna ge en bra löpkänsla. Varje gång man sätter ner foten bromsar man upp bandet och motorn måste vara tillräckligt stark för att klara att driva bandet vidare i jämn hastighet. När du springer på ett löpband har du styrenheten framför dig. Via styrenheten ställer man in hastighet, lutning och eventuellt träningsprogram. På skärmen kan man läsa av data, som t.ex. puls, sträcka och inställningar medan man tränar.

 

RODDMASKIN
Många har problem med förslitning av olika kroppsdelar som en följd av för mycket löpning. Då kan roddmaskinen vara ett utmärkt alternativ för att utesluta dessa skador. Det finns två typer av motstånd på roddmaskiner, magnetmotstånd eller elektronisk motstånd. På en roddmaskin med magnetmotstånd regleras motståndet genom en serie av magneter som sitter på svänghjulet. På en roddmaskin med elektroniskt motstånd finns en elektrisk motor inuti roddmaskinen som skjuter och drar magneterna till den position du vill.

Tekniktips!
Tekniken är viktig när man tränar på en roddmaskin. Sitt på sätet med böjda knän, ryggen framåt och sträck ut armarna framför dig. Sen sträcker du på benen. Håll ryggen och armarna i samma position. När du har benen fullt utsträckta, kan du rätta upp ryggen. Slutligen kan du föra dina händer mot magen och luta ryggen bakåt. När du ska tillbaka kör du åt motsatt håll. Du börjar med att sträcka ut armarna, sedan ryggen framåt, och slutligen glider du framåt och böjer benen.

 

CROSSTRAINER
En crosstrainer ger större aktivering av musklerna i kroppen och kommer att leda till ökad kaloriförbrukning jämfört med en cykel där du mest använder musklerna i benen. Med en crosstrainer tränar du också överkroppen, eftersom du kan använda de rörliga handtagen för att dra och trycka för att skapa mer kraft. Dessutom tränar du i en så kallad kroppsbärande position på en crosstrainer, vilket innebär att du bär hela kroppens vikt under träningen.

Oavsett vilken variant du väljer är svänghjulets vikt en viktig faktor som gör att rörelsen känns smidig och fin. Med ett svänghjul som är för lätt kommer du att känna att rörelsen stannar upp i varje steg, och att du måste arbeta lite med både rytm och koordination för att starta ett nytt steg för varje gång. Du kan jämföra det med att cykla på en vanlig cykel på den lättaste växeln (lågväxel) i platt terräng.

Välkommen in till din lokala Sportringen-butik för att beställa eller få fler tips och råd.