10 dec 2019

Bli aktiv tillsammans med barnen!

Tips på hur du blir mer aktiv med barnen i vardagen!
Det är eftermiddag och barnen är precis hämtade från skolan eller dagis. Middagen ska fixas, läxorna göras och för att toppa allt hoppas familjen på lite kvalitetstid innan de lägger sig. Hur ska man då i all stress lyckas få tid för fysisk aktivitet? För rörelse är enormt viktigt och framförallt för våra barn som blir allt mer stillasittande.

Svenska barn och ungdomar är tyvärr inte tillräckligt aktiva. Detta visar Pep-rapporten 2019:
https://generationpep.se/sv/aktuellt/ny-stor-halsostudie-visar-att-barn-och-ungdomar-ater-for-daligt-och-ror-sig-for-lite/
Så vad kan föräldrar göra för att få barnen att röra sig mer?

Lyckligtvis behövs det inte mycket för att bli mer aktiv i vardagen, tillsammans. Gör det så enkelt som möjligt så att ni kan göra det regelbundet. Här ger vi några enkla tips på hur man får rörelse att bli en del av vardagen.

Var med själv
Det viktigaste är att du är med själv. Det behöver inte vara så länge. Fem till tio minuter tillsammans är bättre än ingenting. Sänk ner axlarna, lägg bort din mobiltelefon och våga vara lite lekfull. Föräldrar måste vara goda förebilder för barnen. Barn gör inte vad du säger, utan vad du gör. Om du är med själv är det lättare att få dem med också. Som en bonus skapar du fantastiska minnen och bygger relationer med dina barn. Då spelar det kanske inte så mycket om det är lite rörigt hemma den natten? Möten med andra familjer i närområdet på eftermiddagen kan göra det lättare att komma ur soffan. När fler barn möts kräver det också mindre vuxenaktivitet. Allt går av sig själv och samtidigt lärar ni känna lokalsamhället.

Bra aktivitetstips

  • Hopprep

Skaffa ett band eller hopprep och hitta en uteplats, trädgård, skolgård, lekplats eller gör det inomhus. Det här är aktiviteter som är roliga för hela familjen och som säkert kommer att få upp pulsen.

 

  • Bollspel

Fotboll kan spelas var som helst, på snö, gräs, grus och asfalt. Om det finns en basketkorg i närheten kan det vara ett bra alternativ. Annars är spökboll ett bra sätt att få lite puls. Inkludera gärna personer i grannskapet. Vad sägs om att starta en spökbollsliga?

 

  • Gör filmer av olika aktivitetet

Varför inte göra ett projekt med barnen där du gör olika saker som att springa, klättra, kasta, hoppa? Under tiden spelar du in en film. Då är barnen motiverade att göra aktiviteten ännu bättre för att få en bättre film. Sedan kan du redigera den på soffan den kvällen. Som en bonus skapar du goda minnen och bygger relationer med varandra i ett gemensamt projekt.

  • Pokémon go

Mycket kan sägas om Pokémon go, men det motiverar barnen att röra på sig. Det är låg tröskel och gratis – och du kan göra det var som helst. Istället för att gå från plats till plats kan du cykla eller jogga för att få din puls uppåt.

  • Ta barnen på vardagliga uppgifter

Om du inte har tid att åka på en resa, ta med barnen på dina ärenden. Gå till butiken med en ryggsäck, hänga upp tvätten, ta ut och in i diskmaskinen, gå med skräpet, jobba i trädgården, hämta saker i förrådsrummet, tvätta bilen eller fixa din cykel. Så här slår ni två flugor i en smäll: Barnen är aktiva med dig medan ni får gjort saker hemma.

  • Rita med gatukritor

Ta med kritor till närmaste asfalterade område eller närmaste lekplats. Det kräver muskelarbete att rita med krita för en liten kropp. Du kan också rita en hage och hoppa för att få upp pulsen. Alternativt kan du testa Abilica HopScotch där du kan hoppa paradis inomhus.

 

Gör avtal om skärmtid
Blir det för mycket tittande på skärmen i vardagen? Gör tydliga avtal med barnen. Till exempel får de ett visst antal minuter med skärmtid och sedan går hela familjen ut och hittar på något roligt. Eller vad sägs om att byta ut soffan med att sitta på en Abilica GymBall för att få igång lite aktivitet?

 

Abilica Active är en serie lekfulla produkter designade för familjer som vill hålla sig aktiva och friska i vardagen. Våra produkter inspirerar till fysisk aktivitet genom lek i ditt eget hem och förenar familjer. Spendera tid med din familj, håll dig aktiv, frisk och lekfull tillsammans.