09 okt 2018

Spring ute – slipp vinterdeppen!

Vintern är i antågande. Och i takt med att snön faller, försvinner också löpare från motionsspår, stigar och cykelbanor. Det är synd. Den som springer utomhus mår nämligen mycket bättre än den som nöter på löpbandet.

Svenskarna älskar verkligen att springa. En färsk undersökning visar att så mycket som fyra av tio svenskar springer minst en gång i veckan (1). Åtminstone under det varma halvåret. För när kylan, snön och isen kommer flyttar många i bästa fall in till löpbandet och i sämsta fall ställs löparskorna på hyllan tills våren kommer.

Det tycker vi är synd. Mer än hälften av löparna springer nämligen för att må bra psykiskt (2) och det finns många undersökningar som visar ett tydligt samband mellan utomhusträning och psykiskt välmående. 2011 gjordes en stor studie där man tittade på skillnaderna mellan inom- och utomhusträning. Resultatet? De som tränade utomhus kände sig piggare och mer positiva. De kände sig mer energifyllda med mindre spänningar i kroppen, minskad ilska och de upplevde att de var mindre deprimerade (3). Studien visade också att personer som tränar utomhus känner sig mer nöjda med sin aktivitet och att de är mer benägna att upprepa den dagen därpå.

Den som tränar utomhus regelbundet löper också mindre risk för mental ohälsa. En skotsk studie jämförde 2013 skillnader mellan personer som tränade inomhus och utomhus. Resultatet visade att personer som regelbundet tränar ute i naturen står inför en betydligt mindre risk att drabbas av mental ohälsa (4).

Har du svårt att komma i gång med träningen? Det är aldrig försent att prova något nytt!
Låt dig inspireras av Julia, 101-åringen som blev världmästare i löpning som 100-åring (5).

Tänk på att det finns inget dåligt väder utan bara dåliga kläder, så på med reflexplaggen och terrängskorna, löpning främjar din fysiska och psykiska hälsa!

 

#fortsättspringa #icebug #vinterlöpning