29 jun 2018

Allsidig kost

Jag får ofta höra att “om man tränar har man större spelrum för att fuska med maten och äta onyttigt”. Detta verkar vara en allmänt vedertagen ursäkt för att kunna äta ohälsosamt, eftersom man ju “ändå tränar bort överskottskalorierna”. Jag har aldrig riktigt förstått resonemanget bakom detta argument eftersom det bara tar hänsyn till kalorierna utan att räkna med att en hårt arbetande kropp också gör av med extra vitaminer, mineraler och proteiner utöver energin.

Vid hård fysisk aktivitet omsätter kroppen både mer energi och mer näringsämnen. Alltså räcker det inte att enbart ta hänsyn till energibalans och hur mycket kalorier som du stoppar i dig och sedan använder. Uttrycket ovan blir alltså lite missvisande då 200 kcal godis inte är samma sak som 200 kcal grönsaker för att illustrera ett extremt exempel. Båda alternativen kan ingå i en energibalans, men ger helt olika effekt på kroppen. Om du till exempel äter 200 kcal godis direkt efter träning ger du kroppen energi i form av snabba kolhydrater som kommer stoppa nedbrytningen av musklerna. Det är i och för sig bra, eftersom kroppen behöver energi för att stoppa nedbrytningen av muskelvävnad som alltid sker vid träning, men äter du godis får kroppen inga näringsämnen som också har förbrukats under passet. Godiset bidrar därför endast till blodsockerhöjning och snabb energi. Om du däremot äter en banan och ett par ägg ger du kroppen högvärdigt protein, essentiella fettsyror och kolhydrater i naturlig form, vilket ger bättre förutsättningar för kroppen att återhämta sig från muskelnedbrytningen och stressen den utsatts för under träning.

Det är alltså viktigt att inte bara fokusera på kalorier eftersom kroppen är mer komplex än en energikrävande maskin. Det krävs mycket energi, men samtidigt behöver vi också ge kroppen de mineraler, vitaminer, fettsyror och proteiner den behöver för att alla livsviktiga processer ska kunna upprätthållas. Detta uppnås bäst genom att äta en varierad kost som består av fett, protein och komplexa kolhydrater från varierande källor.

Det är dock alltid en utmaning att hitta variation i sin kosthållning och livsstil. Det är väldigt lätt att hamna i samma mönster och även om det är ett nyttigt sådant begränsar man sina näringsämnen, vilket kan ge konsekvenser i form av olika näringsbrister. Därför är det viktigt att försöka variera så mycket som möjligt, vilket i praktiken innebär att:

• Välja komplexa kolhydrater framför enkla, d.v.s. fullkornsvarianter av bröd, pasta, ris etc.

• Äta fisk ofta och kött av hög kvalitet.

• Äta mycket grönsaker och frukt.

Det är alltså väldigt viktigt att äta allsidigt och nyttigt när man tränar för att kroppen ska ha de byggstenar som behövs för att orka prestera optimalt. Jag hoppas att jag kunnat ge dig lite mer förståelse och inspiration till att variera din kosthållning och ge din kropp de bästa förutsättningarna till optimal prestation genom maten!

Glad sommar!

//Johanna