30 okt 2017

ANTA UTMANINGEN!

Att träningen blir till en vardagsrutin är något jag skrivit om många gånger och är viktigt för att få kontinuitet. Men det är även viktigt att träningen inte blir alltför slentrianmässig utan att man försöker utmana sig själv på olika sätt. Kroppen anpassar sig till det som den utsätts för och vi blir ganska snabbt bra och trygga på det. Det kan till exempel vara att löpträningen är ett varv på samma runda i samma fart tre gånger i veckan, vecka ut och vecka in. Eller att man går på samma klass på gymmet varje vecka där man gör ungefär samma saker. Det är absolut bättre än ingen träning alls men ibland behöver man lämna sin bekvämlighetszon för att ta nästa steg. Bryta av den rutinmässiga träningen med något nytt.

Utmaningar i träningen kan antingen vara förändring i den specifika idrotten, till exempel att testa mer fart eller backar under en period om man inte kört så mycket av sådant tidigare eller något helt annat. Det kan vara att fokusera på en styrkeövning under en period och ett populärt exempel är att köra plank-challenge på arbetsplatsen. Under 30 dagar kör alla plankan tillsammans för att stärka upp bålmusklerna. Man börjar med 30 s och sen stiger tiden sakta dag för dag. Detta går såklart att göra med många andra enkla övningar också.

Att göra en utmaning tillsammans med andra är oftast positivt och gör det enklare att lämna sin trygghetszon. Själv har jag prövat att köra Bikram-Yoga under en höst/vinter för att förbättra rörlighet och kroppskontroll. Detta var verkligen utanför min trygga zon men som kändes enklare tack vare att jag hade kamrater med mig och det gav även bra resultat.  Något som var helt nytt och kanske inte det första man tänker på som alternativ till konditionsträning och styrka men det var verkligen kul att testa.

Förutom utmaningar i träningen är såklart tävlingar en vanlig typ av utmaning som är vanligt att genomföra tillsammans med andra. För den som inte tävlat tidigare kan utmaningen vara ett enklare lokalt lopp medan mer erfarna ofta söker större och längre lopp eller ett bättre resultat.

Min stora utmaning 2018 är Cape Epic, en 7-dagars MTB-tävling där man tävlar i par. Jag har en hel del cykelerfarenhet sedan tidigare men inte speciellt mycket MTB så det kommer bli en tuff tävlingsvecka. Men tävlingen hjälper till att hålla träningsmotivationen uppe under höst och vinter!

Slutligen vill jag uppmana er att inte vara rädda för att lämna er trygga zon utan våga utmana er själva. Prova alternativa träningsmetoder och kanske alternativa tävlingar. Det finns oerhört lite att förlora men väldigt mycket att vinna genom att våga utmana sig själv.

Lycka till!

//Oscar