03 jul 2017

Enkel utflyktsmat

Det är äntligen sommar även i Sverige. Eller ja, det är väl en definitionsfråga kanske, men det innebär i alla fall lediga dagar utomhus för de allra flesta av oss. Eftersom jag är student i Linköping på vardagarna har jag också lyxen att ha sommarlov i år. Underbart. Det innebär att jag kommer kunna spendera hur mycket tid jag vill (nästan) utomhus och i rörelse. Oavsett om du planerar en ledig dag på stranden, i skogen, eller på fjället är en bra matsäck viktig. Som Maddicken så fint utrycker det är ju hela poängen med utflykt att få sitta på ett berg och äta matsäck.

Det finns massor av bra mat man kan ta med och äta utomhus, men av någon anledning tenderar många av oss att fastna i smörgåsträsket. Missförstå mig rätt, en riktigt god smörgås är svår att slå, men en ledsen ostmacka som legat i väskan hela dagen gör ingen glad. Därför kommer här några tips som kan inspirera dig till roligare och mer varierad utflyktsmat.

Smörgåsar
Lägg ner lite extra tankekraft och energi för att fixa till det där lilla extra pålägget till mackorna. Har du provat tonfiskröra? Avokado och ägg? Stekt halloumi? Hummus och soltorkade tomater? Och glöm inte grönsakerna! Krispig sallad, gurka, groddar eller paprika är underskattade smörgåstoppings. Liksom både färska och torkade kryddor i form av basilika, gräslök, chiliflingor och flingsalt.

Även brödet går ju att variera i oändlighet. Rågbröd, surdeg, knäckebröd, tunnbröd, tortillabröd… Varför inte göra det till en utmaning att hitta sommarens godaste och roligaste kombination i smörgåsvärlden?

Burksallad
Det har blivit trendigt på sociala medier senaste året och är precis vad det låter som; sallad i en burk. Perfekt att slänga med i väska, redan förberett i portionsstorlek. Det går ju såklart att göra hur enkelt eller komplicerat som helst, men grunden är att varva alla sina favoritingredienser i en snygg burk. Ja, jag vet, ingen direkt science bakom det. Dock kan det vara bra att tänka på balansen mellan ingredienserna, till exempel att blanda olika smaker och texturer.

  • Något mättande som bas, till exempel quinoa, bulgur, pasta etc.
  • Något grönt
  • Något färgglatt
  • Något syrligt
  • Något sött
  • Något salt
  • Något krispigt
  • Något krämigt
  • Och en god dressing på det.

 

Jag brukar nästan aldrig hålla mig till recept, utan tar det jag har hemma. Det blir lättast så.

Trevlig sommar!
//Johanna