21 jun 2017

SWIMRUN

Swimrun är en ny och snabbt växande sport där man växlar fram och tillbaka flera gånger mellan löpning och simning. Sporten grundar sig en vadslagning mellan två kompisar om vem som kunde ta sig snabbast mellan Sandhamn och Utö för egen maskin, 65 km löpning och 10 km simning. Den första swimruntävlingen hölls på just denna sträcka 2006 och sedan dess har sporten utvecklats och växt och idag finns det tävlingar runt om i hela världen. ÖtillÖ är den största arrangören med en egen världscup men det finns även en hel del mindre tävlingar runt om och nya tävlingar dyker ständigt upp. Tävlingarna går ofta i natursköna områden med mycket vatten och varierad terräng och genomför oftast i par vilket är en av del roligaste delarna – delad glädje är dubbel glädje. Då gränserna mellan vatten och land suddas ut kommer man ofta under tävlingar till platser som man annars inte skulle besöka. Det är nog äventyret och variationen i swimrun som lockar så många.

Nästan alla kan köra swimrun då det finns tävlingar på många olika distanser och svårighetsgrader. Det som krävs är simkunnighet men frisim är inget krav utan det går alldeles utmärkt att simma bröstsim till att börja med. Om man vill prova på så skulle jag rekommendera att börja med en enklare kortare tävling eller någon av alla de träningstävlingar som börjar arrangeras runt om i landet.

Det finns en hel del specifik swimrunutrustning men det går bra att börja med en enklare våtdräkt med korta ben och ärmar och ett par vanliga löparskor. Om vattentemperaturen tillåter går det även bra att köra utan våtdräkt, men de flesta tävlingarna har våtdräkt som krav. All utrustning är på hela tiden, så simningen sker i löparskor och löpningen i våtdräkt. Man kan med fördel öppna våtdräkten och dra ned den till midjan vid längre löpsträckor, annars blir det väldigt varmt.  All utrustning ska tas med under hela loppet och det är därför bra att inte ta med sig för mycket. Egentligen räcker det med badkläder och löparskor men de allra flesta som tävlar idag har en specifik swimrun-våtdräkt, terränglöpningsskor, paddlar, dolme och flythjälp för vaderna. Nedan följer några utrustningstips:

Våtdräkt
Det finns specifika våtdräkter för swimrun som är anpassade för både simning och löpning. Dessa har dragkedja fram för att enklare kunna öppnas och dras ned samt fickor för lite förvaring. Det går dock bra att börja med en enklare våtdräkt, gärna en med korta ben och ärmar.

Skor
Det viktigaste är att skorna passar foten och att man klarar av att springa i dem utan att få några skador eller andra bekymmer. Då löpningen ofta går i terräng så är dock ett par terrängskor med bra grepp att föredra. Det är även en fördel om de dränerar bra så de inte blir alltför tunga efter att man simmat med dem.

Simutrustning
Oftast tillhandahåller tävlingsarrangören en badmössa som ska användas under tävlingen. Om det är kallt i vattnet kan man med fördel använda en egen under den alternativt en neoprenmössa för att hålla värmen. Om man är ute och tränar swimrun är det bra att ta en mössa i en färg som synd bra, till exempel gul eller röd.

Det finns oerhört många olika sorters simglasögon och smaken är som baken. Personligen gillar jag lite mindre glasögon med brett synfält, till exempel Speedo Fastskin och gärna med mörka eller spegelglas för att undvika bli bländad av solen. Att glasögonen inte immar igen är viktigt och om glasögonens imskydd inte fungerar bra finns det sprej att använda innan start.

De allra flesta simmar med paddlar, dolme och ibland även flythjälp på underbenen. Det krävs dock att man är van att simma med paddlar för att det ska vara till en fördel och större paddlar är inte alltid bättre. Paddlarna går bra att ha i händerna när man springer men om man kör med Dolme är det bra att göra hål i den och trä in ett gummiband så den kan placeras på utsidan av låret när man springer.

Draglina
Många par kör med lina mellan varandra. Detta gör att man kan komplettera varandra med draghjälp samt att det är lättare att hålla ihop när man simmar. En elastiskt rund lina, 6mm tjock fungerar bra. Mät ut linans längd genom att ligga på rad på golvet. Den bakres fingertoppar ska sluta strax bakom den främres fötter när linan är sträckt.  Är man väldigt jämn i båda grenarna går det dock alldeles utmärkt att köra utan.

Som alltid inför tävlingar är det bra att testa utrustningen för att undvika onödiga problem under tävling. Det är även viktigt att gå igenom banan innan och man kan med fördel skriva upp de olika delsträckorna på till exempel en paddel. Banorna brukar ofta vara markerade men om det är längre simningar behöver man vara säker på vart man ska. Det börjar även komma en del swimrun-tävlingar med orienteringsinslag, där man istället för en snitslad bana ska orientera mellan kontroller både på land och i vattnet.

För ett eget swimrunpass behövs egentligen inte så mycket förberedelser utan man kan bara ge sig ut i ett område där det finns simbart vatten och stigar/vägar och köra. Växla mellan löpning och simning när det passar. Om man inte känner till terrängen kan det dock vara bra att kolla lite på en karta innan och planera en liten bana.

Hoppas ni vågar ge er ut och prova på denna fantastiska sport i sommar på något sätt. Ta med en äventyrslysten kompis och kör!