04 okt 2016

Låt inte kylan stoppa dig – Ut och spring!

Sommaren är slut och de kallare årstiderna närmar sig. Det är lätt att tappa motivation när de sköna löppassen under ljumna och ljusa sommarkvällar byts ut mot blöta löppass i höstrusk och mörker. Det är väldigt många som går i ide i soffan under vintern och låter löparskorna vara tills det blir vår igen. Jag brukar säga att det alltid ser som mest motbjudande ut att ge sig iväg när man ligger inne i soffan och kikar ut genom fönstret men när man väl tar sig ut så är skillnaden inte så stor och känslan efteråt är nästan ännu bättre. Med rätt utrustning och kläder går det alldeles utmärkt att springa hela hösten och vintern.

Det finns mängder av vinteranpassade löparkläder men det går även bra med underställ under de vanliga löparkläderna. Tre-lagers principen är en beprövad metod som fungerar bra. Innerlagret närmast kroppen ska transportera bort svett och hålla dig torr och bör vara tunt och ganska tight. Mellanlagret ska isolera och ytterlagret ska skydda mot vind och nederbörd. Mellanlagret är det som man ofta justerar beroende på hur kallt det är. Under hösten kanske ett underställ och en löparjacka räcker men för kalla vinterdagar kanske en extra isolerande ulltröja behövs.

Det är även förstås även viktigt att inte klä sig för varmt när man ska springa, vilket är väldigt lätt hänt under vintern. Det ska gärna kännas lite kallt när man går utanför dörren, då brukar det bli lagom varmt när man sen kommer igång. Att ta av mössa/pannband är ett bra sätt att reglera om det känns för varmt.

Förutom lite varmare kläder så är en reflexväst och pannlampa bra för att förbättra synligheten och man springer bland trafik samt för att lysa upp om man springer där det inte finns gatubelysning. Att springa i pannlampans sken på mindre vägar är riktigt härligt!

När sen snön faller och vägarna blir hala är broddar eller vinterdubbade löparskor närmast ett måste. Det är framförallt bra med broddar i perioder då det smälter och fryser om vartannat för att minska risken för att ramla och skada sig. Det går ofta alldeles utmärkt att springa utan dobbar på snötäckta vägar.

Kylan påverkar löpningen och man behöver därför ta hänsyn till temperaturen när man planerar sitt pass. Snabbare och hårdare pass bör undvikas när det blir riktigt kallt och även de riktigt långa passen kan vara svåra att genomföra då kroppen inte klara att hålla uppe värmen. Hur man påverkas av kylan är dock väldigt individuellt och man får prova sig fram och se var ens egna gräns går.

Ta vara på hösten och vintern och kom förberedd inför nästa säsong. Var inte rädd för kylan eller snön utan gör det bästa av situationen. Varför inte passa på att springa på lunchen, om du har möjlighet, och samtidigt få lite solljus under de mörkaste månaderna?! Att springa i ett vitt vinterlandskap i solens sken är minst lika härligt som att springa en solig sommardag. Utnyttja snön till att variera träningen – intervaller i lite djupare snö är riktigt roligt och tvingar dig att lyfta på benen.

Lycka till!